Interview met Christel Clarijs, directiesecretaresse Hand & Pols Centrum, werkzaam op locatie Goes
Sinds 1 juli 2023 versterkt Christel Clarijs het team van het Hand & Pols Centrum in Goes. Hoewel ze als directiesecretaresse vooral achter de schermen werkt, is haar bijdrage allesbehalve onzichtbaar. Met haar 58 jaar brengt ze niet alleen veel werkervaring mee, maar ook een schat aan levenservaring, wat de directie het vertrouwen geeft om haar vaak carte blanche te geven om zaken zelfstandig te regelen. In dit interview vertelt ze wat haar werk precies inhoudt en hoe ze haar plek binnen de organisatie heeft gevonden.
Na een periode van intensieve mantelzorg voor mijn terminaal zieke schoonzus, was ik klaar om weer als directiesecretaresse aan de slag te gaan. Hoewel ik inmiddels 56 was, besloot ik mezelf drie maanden te geven om een geschikte functie te vinden. Gelukkig duurde mijn zoektocht niet lang. Bij het Hand & Pols Centrum in Goes vond ik precies wat ik zocht. Na het eerste gesprek wist ik meteen: dit is dé baan voor mij. De klik met zowel de organisatie als de directie was er direct. “Gelukkig bleek dat gevoel wederzijds.”
“Ik combineer mijn werk bij het Hand & Pols Centrum met mijn rol van praktijkmanager in de fysiotherapiepraktijk van mijn man. Hier ben ik één dag in de week werkzaam. In Goes ben ik 20 uur per week te vinden. Hoewel het werken in een eigen bedrijf anders voelt dan in loondienst, heb ik mijn draai hier al goed weten te vinden. Het is fijn om weer collega’s om mij heen te hebben. De werksfeer is informeel en het werk is lekker afwisselend. Bovendien heb ik de mogelijkheid om dienstverlenend bezig te zijn en tegelijkertijd zelfstandig te werken, wat ik heel prettig vind. Het leuke van mijn werk is ook dat ik ‘hoog’ in de organisatie zit en daardoor de hele organisatie en alle processen leer kennen. Het is een grote organisatie met veel verschillende vestigingen die elk weer hun eigen dynamiek hebben. Dat is heel interessant.”
“Ik scheid het kaf van het koren voor de directie”
Een veelzijdige werkdag
“De directeur is één dag per twee weken op onze locatie in Goes.Hij verdeelt zijn tijd en aandacht over alle vestigingen. Zelf heb ik heel veel telefonisch contact met hem of via de mail. Als directiesecretaresse ben ik verantwoordelijk voor tal van taken binnen de organisatie. Ik maak de jaarplanning met vergaderschema’s voor de hele organisatie en ik zorg ervoor dat de vergaderingen tot in de puntjes georganiseerd zijn. De voorbereiding en uitwerking daarvan kost veel tijd. De actiepunten die hieruit voortkomen volg ik samen met de andere MT-leden op. Ik neem dagelijks de mail door, ook die van de directie, en zorg ervoor dat ik al zaken kan oppakken of doorsturen naar de juiste personen. Ik scheid als het ware het kaf van het koren.” Daarnaast werk ik ook voor de Raad van Toezicht.
Aanspreekpunt en regelneef
“Tevens ben ik het aanspreekpunt voor vragen aan de directie. Ik zet zaken als het ware ‘in de voorwas’, zoek achter de schermen al dingen uit, zodat de directeur zich kan concentreren op de belangrijke beslissingen. We hebben recent extra kantoorruimte gehuurd en dat heb ik van A tot Z mogen regelen, zoals het coördineren van de verbouwing, het regelen van afspraken met aannemers, het uitzoeken van meubels en logobelettering. Daarnaast heb ik de jaarlijkse kerstborrel georganiseerd en was betrokken bij de organisatie van onze speciale HPRN (Hand- en Pols Revalidatie Nederland) dag, waar alle collega’s van alle vestigingen elkaar kunnen ontmoeten.”
“Een ander uitdagend aspect van mijn werk is de samenwerking met ziekenhuizen en zorgverzekeraars. De onderhandelingen met zorgverzekeraars vereisen constante aandacht en monitoring. Er is altijd een spanningsveld tussen wat we draaien aan productie en de behandelplafonds die zijn vastgesteld.”
“Er is altijd interesse in elkaars wel en wee; er heerst een goede sfeer binnen het team”
Goede samenwerking en collegialiteit
“Ik werk nauw samen met andere afdelingen en heb een goed contact met verschillende collega’s, waaronder Sabina van HR en Gilbert, manager bedrijfsvoering en collega’s van het service center. Sabina en ik fungeren vaak als klankbord voor elkaar. Daarnaast ben ik een vraagbaak voor de vestigingsmanagers en ondersteun ik hen waar nodig. De samenwerking met de directie verloopt heel soepel. De directeur is een bijzonder intelligente, down-to-earth man met oog voor het welzijn van alle medewerkers. Het is fijn om voor zo’n bevlogen en sociaal iemand te werken. Ik heb weliswaar niets van doen met de patiëntenzorg en de therapeuten, maar we zorgen er wel voor dat we op vaste momenten met elkaar de koffie- en lunchpauzes doorbrengen. Dan merk je dat er altijd interesse is in elkaars wel en wee en dat er een goede sfeer binnen het team heerst. Die onderlinge steun en collegialiteit vind ik heel bijzonder.”
Waardering en voldoening
“In deze functie is het belangrijk dat je initiatiefrijk bent en een proactieve houding hebt. Ik wacht niet op taken, ik zie wat er nodig is en pak het op. Ik sta stevig in mijn schoenen en ben niet bang om mijn mening te geven. Volgens mijn collega’s ben ik een enthousiaste flapuit en een echte aanpakker. Ik ben net drie weken op vakantie geweest en toen ik terugkwam, hoorde ik meteen: ‘We zijn blij dat je er weer bent, we kunnen je eigenlijk niet missen.’ Dat geeft echt voldoening.”