Er is gekozen voor een open behandelruimte in het Hand & Pols Centrum. Dit biedt diverse voordelen, onder meer de directe toegankelijkheid voor alle therapeuten tot onze ‘spalkenkeuken’, een belangrijke werkplek voor de handtherapeuten. Daarnaast hebben de therapeuten dankzij de open behandelruimte de mogelijkheid om met elkaar te overleggen. Vaak is het zinvol om de expertise van verschillende collega’s te bundelen om u zo de beste zorg te bieden. U wordt meestal begeleid door één of twee vaste therapeuten, maar wij werken als team waarbij we gebruik maken van elkaars kennis en kunde. Naast deze open ruimte zijn er nog een aantal aparte behandelkamers aanwezig. Als u er de voorkeur aan geeft om apart te zitten dan mag u dat altijd aangeven bij uw therapeut.
Patiëntinformatie
Het Hand & Pols Centrum levert hoogwaardige gespecialiseerde revalidatiezorg voor hand- en polsklachten. Hand- en polsklachten komen in veel verschillende vormen voor met diverse oorzaken. Soms is de oorzaak van de klachten erfelijk, soms is sprake van overbelasting of is een hand- en/of polsprobleem het gevolg van een ongevalsletsel.
Vergoeding zorg 2022
Behandeling in het Hand & Pols Centrum valt onder revalidatiezorg en wordt vanuit de basisverzekering vergoed.
Algemeen
U ontvangt bij uw bevestigingsbrief ook een verklaring omtrent de declaratie van de zorg. Met ondertekenen van deze verklaring bevestigt u dat u bekend bent en akkoord gaat met ons facturatieproces. De verklaring dient u ondertekend mee te nemen naar uw eerste afspraak.
Op het moment dat u bij ons de eerste afspraak heeft start het traject. De tijd, het aantal minuten, die aan u is besteed in een traject tellen we op en de uitkomst bepaalt welke declaratiecode we moeten declareren. Hierbij attenderen wij u erop dat een afspraak bij een arts of Physician assistent een weegfactor heeft van 3: een afspraak van bijvoorbeeld 15 minuten wordt berekend als 45 minuten. Een behandeltraject mag wettelijk maximaal 120 kalenderdagen duren. Indien er 42 kalenderdagen geen afspraken hebben plaatsgevonden mag het traject worden gedeclareerd. Indien nodig wordt hierna een vervolgtraject geopend.
Gecontracteerd
Indien wij een contract met uw zorgverzekeraar hebben wordt de behandeling volledig vergoed. Eventueel openstaand eigen risico komt voor uw rekening. De nota wordt door ons ingediend bij uw zorgverzekeraar.
Klik hier voor een overzicht van de gecontracteerde zorgverzekeraars.
Met CaresQ en de daarbij behorende labels hebben we ook een contract, maar voor alle vervolgtrajecten moet er een machtiging worden aangevraagd. Als deze machtiging wordt goedgekeurd krijgt u volledige vergoeding. Alle eerste trajecten zijn wel machtigingsvrij. De nota wordt ook door ons ingediend bij uw zorgverzekeraar.
Niet gecontracteerd
VGZ en de daarbij behorende labels, hebben geen contract met ons afgesloten voor 2022. Dit heeft consequenties voor de vergoeding als u een polis heeft afgesloten waarbij de zorgverzekeraar bepaalt bij wie u uw zorg afneemt. Dit is het geval bij naturapolissen die worden aangeboden. VGZ stelt ook in de polisvoorwaarden dat, voor een aantal declaratiecodes, de behandeling vooraf aangevraagd moet worden middels een machtiging. Dit geldt voor zowel naturapolissen als restitutiepolissen. In onderstaande tabel ziet u welke declaratiecodes wij hanteren en voor welke u een aanvraag moet doen.
Voor een eerste traject zijn categorie 1 en 2 machtigingsvrij, wat betekent dat ze zonder toestemming bij uw verzekering mogen worden ingediend. Voor categorie 3 dient een aanvraag te worden gedaan om toestemming te krijgen van uw verzekering. Voor vervolgtrajecten, dus als de behandeling nog niet is afgerond binnen de eerste 120 dagen, moet er ook voor categorie 2 een machtiging worden aangevraagd bij uw verzekering. Als service zullen wij de aanvraag voor u verzorgen en indienen.
Achmea en de daarbij behorende labels, hebben tevens geen contract met ons afgesloten voor 2022. Dit heeft consequenties voor de vergoeding als u een polis heeft afgesloten waarbij de zorgverzekeraar bepaalt bij wie u uw zorg afneemt. Zilveren Kruis stelt ook in de polisvoorwaarden dat, voor een aantal declaratiecodes, de behandeling vooraf aangevraagd moet worden middels een machtiging. In onderstaande tabel ziet u welke declaratiecodes wij hanteren en voor welke u een aanvraag moet doen.
Voor een eerste traject zijn categorie 1 en 2 machtigingsvrij, wat betekent dat ze zonder toestemming bij uw verzekering mogen worden ingediend. Voor categorie 3 dient een aanvraag te worden gedaan om toestemming te krijgen van uw verzekering. Voor een vervolgtraject, dus als de behandeling nog niet is afgerond binnen de eerste 120 dagen, moet voor alle drie de categorieën een machtiging worden aangevraagd bij uw verzekering. Als service zullen wij de aanvraag voor u verzorgen en indienen.
Hoeveel u vergoed krijgt voor een traject hangt af van uw polisvoorwaarden. Als u een restitutiepolis heeft, wordt het bedrag volledig vergoed. Heeft u een naturapolis, vraagt u dan na bij uw zorgverzekeraar hoeveel procent u vergoed krijgt. Deze vergoeding geldt alleen voor de machtigingsvrije trajecten of als er toestemming is van uw verzekering. Indien de ingediende machtigings-aanvraag niet wordt goedgekeurd door uw zorgverzekeraar zullen uw behandelaars met u bespreken waar en hoe het vervolg van uw behandeling het best vormgegeven kan worden.
Bij verzekerden met een naturapolis is de vergoeding van uw verzekering niet kostendekkend. Daarom hebben wij een behandelprijs vastgesteld. Voor het verschil tussen de behandelprijs en de vergoeding van uw verzekering vragen wij een eigen bijdrage met een maximum.
In onderstaand overzicht staat aangegeven hoe hoog die eigen bijdrage maximaal zal zijn. U hoeft niet meer dan de maximale bijdrage bij te betalen.
Let op, deze eigen bijdrage staat los van uw eigen risico.
Vergoedt uw zorgverzekeraar meer, dan valt uw eigen bijdrage lager uit.
Het restbedrag wat na aftrekking van de vergoeding, eigen risico en eigen bijdrage overblijft wordt kwijtgescholden.
Als het deel dat u zelf moet betalen voor u financiële problemen oplevert, denken we graag met u mee over een oplossing. Geeft u dat alstublieft aan bij ons secretariaat of uw behandelaars.
Onze declaraties worden voor ons verzorgd door Infomedics (www.infomedics.nl). De rekening die u van hen ontvangt, dient u zelf in bij uw verzekeraar en u bent zelf verantwoordelijk voor de betaling aan Infomedics. Indien hier vragen over zijn, kunt u contact opnemen met ons secretariaat.
Het kan zijn dat uw zorgverzekering vraagt naar onze AGB code. Elke vestiging heeft een eigen AGB instellingscode. Kies de code die behoort bij de locatie van het HPC waar u patiënt bent:
Hand & Pols Centrum Amsterdam:
22.220557 ten name van Stichting Hand en Pols Revalidatie Amsterdam
Hand & Pols Centrum Den Haag:
22.220713 ten name van Stichting Hand en Pols Revalidatie Den Haag
Hand & Pols Centrum Dordrecht:
22.220544 ten name van Stichting Hand en Pols Revalidatie Dordrecht
Zeeuws Hand & Pols Centrum:
22.220459 ten name van Stichting Hand en Pols Revalidatie Nederland
Hand & Pols Centrum Terneuzen:
22.220882 ten name van Stichting Hand en Pols Revalidatie Terneuzen
Hand & Pols Centrum Gouda:
22.220686 ten name van Stichting Hand en Pols Revalidatie Gouda
Neem bij het ontstaan van complicaties of andere met de behandeling samenhangende problemen meteen contact op met het Hand & Pols Centrum voor overleg en advies. Dit kan ook buiten de kantooruren telefonisch via het gewone nummer van het HPC. U krijgt via een bandje instructies voor doorverbinden met de spoeddienst.
Uiteraard hechten wij binnen onze Hand & Pols Centra grote waarde aan privacy. U kunt hier ons officiële privacyreglement inzien. Bij de bevestiging informeren wij u over en hoe wij omgaan met uw persoonlijke gegevens en voldoen aan de AVG.
Na afloop van de revalidatie willen we u een aantal vragen stellen die verband houden met het revalidatietraject dat u doorlopen heeft. Deze specifieke vragenlijst is ontwikkeld door het NIVEL, in samenwerking met o.a. Revalidatie Nederland en de zorgverzekeraars, verenigd in Stichting Miletus. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Deze gegevens stellen ons in staat de zorg in ons centrum te verbeteren. Uw informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld.