Vergoeding zorg 2023
Behandeling in het Hand & Pols Centrum valt onder revalidatiezorg en wordt vanuit de basisverzekering vergoed.
Algemeen
U ontvangt bij uw bevestigingsbrief ook een verklaring omtrent de declaratie van de zorg. Met ondertekenen van deze verklaring bevestigt u dat u bekend bent en akkoord gaat met ons facturatieproces. De verklaring dient u ondertekend mee te nemen naar uw eerste afspraak.
Op het moment dat u bij ons de eerste afspraak heeft start het traject. De tijd, het aantal minuten, die aan u is besteed in een traject tellen we op en de uitkomst bepaalt welke declaratiecode we moeten declareren. Hierbij attenderen wij u erop dat een afspraak bij een arts of Physician assistent een weegfactor heeft van 3: een afspraak van bijvoorbeeld 15 minuten wordt berekend als 45 minuten. Een behandeltraject mag wettelijk maximaal 120 kalenderdagen duren. Indien er 42 kalenderdagen geen afspraken hebben plaatsgevonden mag het traject worden gedeclareerd. Indien nodig wordt hierna een vervolgtraject geopend.
Gecontracteerd
Indien wij een contract met uw zorgverzekeraar hebben wordt de behandeling volledig vergoed. Eventueel openstaand eigen risico komt voor uw rekening. De nota wordt door ons ingediend bij uw zorgverzekeraar.
Klik hier voor een overzicht van de gecontracteerde zorgverzekeraars.
Met CaresQ en de daarbij behorende labels hebben we ook een contract, maar voor alle vervolgtrajecten moet er een machtiging worden aangevraagd. Als deze machtiging wordt goedgekeurd krijgt u volledige vergoeding. Alle eerste trajecten zijn wel machtigingsvrij. De nota wordt ook door ons ingediend bij uw zorgverzekeraar.
Niet gecontracteerd
Zilveren Kruis Achmea
Achmea en de daarbij behorende labels, hebben geen contract met ons afgesloten voor 2023. Hoeveel u vergoed krijgt voor een traject hangt af van uw polisvoorwaarden. Wij raden u aan om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om na te gaan hoeveel procent u vergoed krijgt. De vergoeding van uw verzekering dekt niet de volledige kosten van de behandeling. Wij vragen u daarom middels een eigen bijdrage de vergoeding van uw verzekeraar aan te vullen tot een kostendekkend bedrag. Let op: als u een budgetpolis heeft en bent doorverwezen door een medisch specialist (=tertiaire verwijzing) vanuit een ziekenhuis (dat wel is gecontracteerd voor de budgetpolis) dan vergoedt uw zorgverzekeraar 100% van de behandeling. Zilveren Kruis stelt ook in de polisvoorwaarden dat, voor een aantal declaratiecodes, de behandeling vooraf aangevraagd moet worden middels een machtiging.
VGZ
VGZ en de daarbij horende labels, hebben geen contract met ons afgesloten voor 2023. Hoeveel u vergoed krijgt voor een traject hangt af van uw polisvoorwaarden. Wij raden u aan om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om na te gaan hoeveel procent u vergoed krijgt. De vergoeding van uw verzekering dekt niet de volledige kosten van de behandeling. Wij vragen u daarom middels een eigen bijdrage de vergoeding van uw verzekeraar aan te vullen tot een kostendekkend bedrag. VGZ stelt ook in de polisvoorwaarden dat, voor een aantal declaratiecodes, de behandeling vooraf aangevraagd moet worden middels een machtiging.
ENO
ENO heeft geen contract met ons afgesloten voor 2023. Hoeveel u vergoed krijgt voor een traject hangt af van uw polisvoorwaarden. Wij raden u aan om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om na te gaan hoeveel procent u vergoed krijgt. De vergoeding van uw verzekering dekt niet de volledige kosten van de behandeling. Wij vragen u daarom middels een eigen bijdrage de vergoeding van uw verzekeraar aan te vullen tot een kostendekkend bedrag. ENO stelt ook in de polisvoorwaarden dat, voor alle declaratiecodes, de behandeling vooraf aangevraagd moet worden middels een machtiging.
De declaraties worden voor ons verzorgd door Infomedics (www.infomedics.nl). De rekening die u van hen ontvangt, dient u zelf in bij uw verzekeraar. Let op: bent u verzekerd bij VGZ dan dient Infomedics de rekening voor u in bij VGZ. De rekening zal volgens uw polisvoorwaarden worden vergoed aan Infomedics. Mocht volgens uw polisvoorwaarden blijken dat u geen volledige vergoeding krijgt ontvangt u via Infomedics een restnota. De vergoeding van uw zorgverzekeraar geldt alleen voor de machtigingsvrije trajecten of als er toestemming is van uw verzekering. Indien de ingediende machtigings-aanvraag niet wordt goedgekeurd door uw zorgverzekeraar zullen uw behandelaars met u bespreken waar en hoe het vervolg van uw behandeling het best vormgegeven kan worden.
Als het deel dat u zelf moet betalen voor u financiële problemen oplevert, denken we graag met u mee over een oplossing. Geeft u dat alstublieft aan bij ons secretariaat of uw behandelaars.
Voor meer informatie over de vergoeding van de behandelingen kunt u contact opnemen met de financiële administratie, tel. nr. 0113-728030.