Maak kennis met Omar Afassi, maatschappelijk werker het Zeeuws Hand & Pols Centrum in Goes
Wanneer u iets aan één of beide handen mankeert dan is de grote vraag of u uw hobby, sport of werk nog kunt blijven uitoefenen. De persoonlijke, sociale en maatschappelijke gevolgen van een handletsel kunnen heel groot zijn. Binnen Hand & Pols Centrum staan er voor elke patiënt gespecialiseerde teamleden klaar die naast fysieke revalidatie ook begeleiding en ondersteuning kunnen bieden op persoonlijk, emotioneel en maatschappelijk vlak. Omar Afassi is werkzaam als maatschappelijk werker bij het Zeeuws Hand & Pols Centrum. Hij ondersteunt en begeleidt patiënten die met bijvoorbeeld werkgerelateerde vragen zitten tijdens het revalidatietraject.
Ondersteunende en adviserende rol
Omar: “Als maatschappelijk werker heb ik voornamelijk een adviserende en ondersteunende rol. Ik bied een luisterend oor en ben een sparringpartner voor patiënten. Ik heb voordat ik aan de slag ging bij het Zeeuws Hand & Pols Centrum in de GGZ, gehandicaptenzorg en jeugdzorg gewerkt. Daarnaast heb ik bijna 3 jaren mogen werken bij een woningcorporatie als woonzorgconsulent. Deze ervaringen gebruik ik ook binnen het Hand & Pols Centrum om onze patiënten zo goed mogelijk te begeleiden.”
Hulpvragen
“Mijn hulp wordt meestal ingeroepen door de revalidatiearts en/of handtherapeut als zij tijdens een revalidatietraject merken dat er nog meer speelt bij een patiënt dan alleen hand- en polsproblematiek. Ik word vooral betrokken bij sociaal maatschappelijke vraagstukken. Op het moment dat er psychosociale klachten spelen, pak ik deze samen op met mijn collega Paul Rijnders. Hij is psycholoog. De handtherapeut of revalidatiearts bespreekt de patiëntcasus met mij. Ik ben niet betrokken bij het multidisciplinaire overleg. Wel vraag ik vaak aan de fysiotherapeut of ergotherapeut om de klachten van de patiënt zo duidelijk mogelijk te verwoorden, zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen.”
“Het Hand & Pols Centrum stelt de patiënt centraal”
Aanvraag wmo-indicatie
“Patiënten die revalideren bij het Hand & Pols Centrum hebben vaak moeite met de dagelijkse dingen. Een hulpvraag is bijvoorbeeld: hoe kan ik ondersteund worden in mijn huishoudelijke taken? Als de patiënt dit zelf niet kan regelen of er is geen thuisfront waar ze op terug kunnen vallen, dan bied ik concrete hulp bij de aanvraag voor een wmo indicatie. Ik help die persoon door het verstrekken van alle informatie en geef advies hoe ze de hulp het beste kunnen regelen.”
“Ik zoek samen met de patiënt naar oplossingen”
Werkgerelateerde vragen
“Bij werkgerelateerde vragen gaat het vaak om de angst voor ontslag. Mensen zijn soms bang om hun baan te verliezen, omdat ze al zo lang in de ziektewet zitten. AIs dat het geval is, dan spar ik met de patiënten om te kijken welke keuzes het best gemaakt kunnen worden. Uiteindelijk maken de patiënten zelf de keuzes, ik kan hen enkel ondersteunen hierin.”
Psychosociale ondersteuning
“Bij psychosociale problemen gaat het dikwijls om stress en burn-out klachten. Ik ga dan samen met de patiënt naar de psycholoog voor psychologische ondersteuning. Soms ga ik mee naar het eerste gesprek met de psycholoog, ter inleiding. Hierdoor gaat een patiënt meer ontspannen het gesprek in. Daarna is het aan de psycholoog, waar ik uiteraard mee samenwerk en overleg.”
“Het is een fijn gevoel als iets lukt volgens plan”
Ervaring die is bijgebleven
“Bij het Zeeuws Hand & Pols Centrum kregen wij een jongen uit het asielzoekerscentrum onder behandeling. Hij was in zijn land van afkomst door een granaat enkele vingers kwijtgeraakt. De ergotherapeut merkte dat het asielzoekerscentrum geen goede plek was om te kunnen revalideren. De omgeving bleek te koud en in het centrum kon de jongen niet goed voor zichzelf zorgen. De jongen wist duidelijk te maken dat hij graag overgeplaatst wilde worden. De ergotherapeut verwees hem door naar mij. Ik heb aan de fysiotherapeut en ergotherapeut gevraagd om een zo goed mogelijke beschrijving van zijn klachten te geven. Dat heb ik doorgezet naar het asielzoekerscentrum, waardoor de overplaatsingsprocedure in gang gezet kon worden. Dat is gelukt. Hij zit nu in een ander centrum, waar de zorg wel geboden kan worden. Het geeft een fijn gevoel als iets lukt volgens plan.”
Dankbaar werk
“Het is dankbaar werk dat ik doe. Patiënten geven aan dat ze fijn door mij geholpen zijn. Als ik ze niet kan helpen dan geven ze toch aan dat er serieus naar ze geluisterd is en dat ze zich gehoord voelen. Als ik patiënten zelf niet kan helpen dan leg ik actief contact met de juiste hulpverlening, zodat zij hier zelf geen omkijken naar hebben. Het komt ook regelmatig voor dat mensen gewoon even in de juiste richting ‘geduwd’ willen worden. Dat ze een steuntje in de rug nodig hebben. Dat steuntje in de rug zijn voor een patiënt, dat is mijn dankbare taak.”
Interesse in de services van Hand & Pols Centrum Nederland?
Wilt u graag meer informatie? Of heeft u een klacht/aandoening waarbij wij kunnen ondersteunen? Hand & Pols Centrum heeft meerdere locaties in Nederland. Bekijk onze locatiepagina voor een locatie bij u in de buurt. Wilt u onder behandeling komen bij één van onze centra? Dan heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts of medisch specialist.