Interview met vestigingsmanager Heleen Zwiers, Zeeuws Hand & Pols Centrum, locatie Goes
In het Zeeuws Hand & Pols Centrum, op de locatie in Goes, is Heleen Zwiers niet alleen werkzaam als handtherapeut, maar draagt zij sinds juli 2024 ook de verantwoordelijkheid als vestigingsmanager. Een rol die vraagt om overzicht, leiderschap én betrokkenheid. “Je draagt echt een team op je schouders. Dat is best een verantwoordelijkheid, vertelt Heleen.
De rol van vestigingsmanager
Toen haar voorgangster vertrok, voelde Heleen dat het moment daar was. “Ik had bij de directie al aangegeven dat ik interesse had in een leidinggevende functie. Na een aantal goede gesprekken en een psychologisch assessment ben ik geschikt bevonden voor de rol.”
In haar rol als vestigingsmanager is ze verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen op de vestiging: van het jaarplan en de begroting tot teamoverleg en kwaliteitsbewaking. “Het is mijn taak om te zorgen dat alles soepel verloopt. Dat betekent ook dat ik oog moet hebben voor wat er speelt op de werkvloer én tussen de regels door moet kunnen luisteren.”
“Ik ben best een controlefreak. Ik wil dat processen goed verlopen en dat we werken binnen de afgesproken kaders”
Een toegankelijke controlefreak
Heleen staat bekend als een toegankelijke manager. “Mijn deur staat altijd open, letterlijk. Collega’s weten dat ze altijd bij me binnen kunnen lopen, met een vraag, probleem of idee. Ik bied een luisterend oor, maar probeer ook echt mee te denken en op te lossen. En als iets buiten mijn invloed ligt, dan leg ik het op de juiste plek neer.”
Die open houding betekent niet dat ze de teugels laat vieren. “Ik ben best een controlefreak,” lacht ze. “Ik wil dat processen goed verlopen en dat we werken binnen de afgesproken kaders. Dat vraagt soms ook om collega’s een beetje bij te sturen – bijvoorbeeld bij het consequent bijhouden van verslaglegging.”
Schakelen tussen twee werelden
Heleen combineert haar managementtaken met haar werk als handtherapeut. Daarvoor plant ze elke dag anderhalf tot twee uur ‘heilige managementtijd’ in. “Dat vraagt schakelen, want het zijn twee totaal verschillende rollen. Maar juist die afwisseling vind ik leuk. Het houdt me scherp en betrokken bij zowel het team als de patiëntenzorg.”
“Wat mij trots maakt, is het team. We hebben hier een warme, collegiale sfeer, maar blijven tegelijkertijd ook professioneel.”
Een trotse vestigingsmanager
“Wat mij trots maakt, is het team. We hebben hier een warme, collegiale sfeer, maar blijven tegelijkertijd ook professioneel. Iedereen is gespecialiseerd in de handtherapie en heeft daarnaast ook zijn eigen expertise, waardoor we écht maatwerk kunnen leveren. We weten wat we aan elkaar hebben. Dat maakt het fijn om hier te werken.”
Ook innovatie krijgt de ruimte binnen het Hand & Pols Centrum. “We hebben een werkgroep innovatie binnen HPRN en zelfs een stimuleringsfonds voor goede ideeën. Zo blijven we vooruitkijken, samen leren en ontwikkelen.”