Toen Ingeborg Nieuwdorp startte als secretaresse bij het Zeeuws Hand & Pols Centrum, stond het centrum nog in de kinderschoenen. Nu, bijna 13 jaar later, is het Hand & Pols Centrum (HPC) uitgegroeid tot een landelijk specialistisch centrum met 7 vestigingen. Voor uw behandeling bij één van onze centra kan starten dient u zich natuurlijk eerst aan te melden en een afspraak te maken. Secretaresse Ingeborg begeleidt u graag in dit traject en vertelt u iets meer over zichzelf en het werken bij HPC.
Ingeborg: “Voordat ik bij het Hand & Pols Centrum terecht kwam, werkte ik zo’n 10 jaar voor zorgverzekeraar CZ. Door veel interne veranderingen had ik het daar minder naar mijn zin en merkte ik dat ik graag weer een nieuwe uitdaging wilde. Een collega wees me op een vacature, toen nog een combinatiefunctie voor het Hand & Pols Centrum en MedCentric. Ik had nog geen achtergrond als medisch secretaresse, maar door interne opleidingen bij CZ kende ik al een hoop medische terminologie. Ik solliciteerde dus toch en in mei 2010 mocht ik aan de slag.”
“Het Hand & Pols Centrum biedt multidisciplinaire tweedelijns revalidatiezorg”
“Bij het Hand & Pols Centrum hebben we veel expertise, omdat we ons focussen op één onderdeel: de handen. Binnen het centrum werken we met meerdere disciplines; artsen, een psycholoog, maatschappelijk werker, fysiotherapeuten en ergotherapeuten. We hebben alles onder één dak en dat is wel een grote meerwaarde voor de patiënt. De behandelingen bestaan vooral uit tweedelijns revalidatie trajecten. Eerstelijnszorg is maar een klein onderdeel binnen ons centrum. Als een patiënt wordt aangemeld kijkt er altijd eerst een specialist naar het dossier. Soms is het namelijk niet nodig om de klacht multidisciplinair te behandelen. In dat geval hebben we een heel groot netwerk met eerstelijns fysiotherapiepraktijken die ook handtherapie aanbieden, waar we dan naar doorverwijzen. Zo kan de patiënt toch altijd de benodigde zorg krijgen.”
“Ik kan hier een mooie, ondersteunende rol vervullen”
“Met het team van secretaresses verdelen we veel taken. We werken voornamelijk hier op de locatie in Goes, maar vangen ook werkzaamheden op van andere vestigingen als dat nodig is. Zo zijn we een jaar geleden overgestapt op een telefooncentrale voor alle locaties, zodat we altijd goed bereikbaar zijn. Onder ons takenpakket valt het beheren van zowel de frontoffice als de backoffice. De ene dag ontvang je mensen bij de balie, andere dagen voer ik juist meer administratieve taken uit. In de backoffice pakken we bijvoorbeeld ook de overflow van andere vestigingen op en behandelen we binnenkomende verwijzingen. Voor deze laatste maken we dan een dossier aan, vragen medische gegevens op, voorzien de patiënt van verzekeringsinformatie en zorgen daarna dat alles bij de juiste behandelend specialist komt. Voor de plastisch chirurgen beheren we ook de agenda en plannen we de spreekuren in. Het is een veelzijdig takenpakket, waarbij ik een mooie, ondersteunende rol kan vervullen.”
“Het is mijn taak om de patiënt gedurende het hele proces te begeleiden”
“Als secretaresse ben ik het eerste aanspreekpunt voor patiënten, of dat nou telefonisch of bij de balie is. Ik vind het daarom belangrijk dat mensen zich welkom voelen en dat ik ze op hun gemak kan stellen. Soms zijn mensen toch wat zenuwachtig, omdat ze niet zo goed weten wat ze bij ons kunnen verwachten. Ik vind het fijn dat ik ze dan van de juiste informatie kan voorzien en de vragen wat bij ze weg kan nemen. Het is mijn taak om ze gedurende het hele proces te begeleiden. Gelukkig horen we vaak van patiënten dat ze erg blij waren dat we zo vriendelijk en behulpzaam waren!”